The Global Impact of Shipping

Από την:Κυριακή Βένιου-Γεωργίου

Με αφορμή το Seanation Conference

Την Τετάρτη 14 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε και φέτος  το συνέδριο που καθιερώθηκε από το ‘’seanation press’’.

Πρωτίστως, τα «εν οίκω» ζητήματα έθεσε επιτυχώς σε ένα βαθμό ο κ. Κουρουμπλής,  Υπ. Ναυτιλίας και Εμπορίου δηλώνοντας πως το λιμάνι του Πειραιά από την 90 θέση στην οποία βρισκόταν σε παγκόσμια κατάταξη, τώρα βρίσκεται  στην 38 , και αναμένεται να καταλάβει έως και την 20 μέσα στα επόμενα χρόνια. Αναφέρεται ότι αυτό είναι αποτέλεσμα της διαχείρησης υπό την COSCO. Επετεύχθη, λοιπόν, ένα σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη του εμπορίου και την αύξηση εσόδων στη χώρα. Ενθαρρυντική ήταν επίσης η ανακοίνωση του πώς θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας (περίπου 200) , ενώ οι μαθητές ΕΠΑΛ θα έχουν στο άμεσο μέλλον την ευκαιρία να επιλέξουν μεταξύ άλλων επαγγελμάτων και την ναυτική κατάρτιση. Μίλησε ακόμη, για διευθέτηση στο ζήτημα Σκαραμαγκά, ύστερα από την θετική απόφαση πρωτοδικείου στο ζήτημα της Ελευσίνας  και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Παίρνοντας έπειτα το βήμα ο κ. Χατζιδάκης αντιπρόεδρος της ΝΔ, ο οποίος δυστυχώς ,κατά την γνώμη μου ως ακροάτριας, μέσω της ομιλίας πήρε την ευκαιρία περισσότερο να ενισχύσει την προεκλογική του καμπάνια παρά να επικεντρωθεί στο ‘’global impact of shippingπου ήταν άλλωστε και το θέμα του συνεδρίου , δήλωσε ευτυχής και δικαιωμένος που ο νυν Υπουργός αναγνωρίζει το έργο της COSCO , η οποία μέσα από ανοιχτό διαγωνισμό που διεξήχθη από την προηγούμενη κυβέρνηση αναδείχθηκε σε διαχειρίστρια εταιρία του λιμανιού του Πειραιά.

Και ο προβληματισμός μου εδώ έγκειται στο ότι δύο ισχυροί πολιτικοί άνδρες, ανεξαρτήτως πολιτικής τοποθέτησης είναι ευχαριστημένοι , που τον μεγαλύτερο κρατικό μας λιμένα διαχειρίζονται ξένα συμφέροντα. Εμμέσως πλην σαφώς παραδεχόμαστε –κατ’ εξακολούθηση- πως οι ίδιοι αδυνατούμε να βάλουμε τα πράγματα σε μία τάξη, χωρίς φυσικά εδώ να αμφισβητώ  τον επαγγελματισμό και την τεχνογνωσία που διαθέτει μία εταιρία κολοσσός σαν την κινέζικη COSCO.

Και ενώ οι Έλληνες πολιτικοί δεν πρωτοτύπησαν μιλώντας για φορολογία , οικονομική κρίση, μνημόνια αλλά και σύντομη έξοδο από αυτήν όπως πολύ σωστά ανέφερε ο κ. Χατζιδάκης – πρέπει να ομολογήσω στο σημείο αυτό- σε κράτη όπως Κύπρος , Ιρλανδία , Πορτογαλία, έρχεται ο Νορβηγός πρέσβης κ. John.E.Gjelstad με τις εύστοχες υλοποιήσιμες προτάσεις  του να μας εκπλήξει και να απαντήσει στην ουσία, τι πραγματικά χρειάζεται ο ναυτικός επιχειρηματικός κλάδος για να επιβιώσει σε περιόδους κρίσης και υψηλού ανταγωνισμού. Ήταν ο πρώτος και ίσως ο τελευταίος που χρησιμοποίησε την φράση κλειδί, βιώσιμη ανάπτυξη!

Μίλησε πράγματι για καινοτομίες όπως η εγκατάσταση “wind farms”,  νέων επιχειρηματικών μοντέλων ,μεθόδους ‘’ocean cleaning’’ και ‘’oil and gas exploration’’. Τόνισε πως πρέπει να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί , όμως αυτό δεν επιτρέπει την μόλυνση των υδάτων και την επίρριψη απορριμμάτων σε αυτά , γιατί μέσα στους στόχους μας θα πρέπει να ενταχθεί μία φιλική περιβαλλοντική προσέγγιση. Αυτές οι ιδέες έχουν εφαρμογή , όπως για παράδειγμα στα electric ferries , για τα οποία έκανε λόγο και απ’ ότι καταλαβαίνουμε δεν απαιτούν υγρό καύσιμο , επιμένοντας έτσι σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειας.

Φυσικά, από την συζήτηση δεν θα μπορούσε να λείψει το φλέγον ζήτημα του Brexit  και οι επιδράσεις που αυτό μπορεί να επιφέρει στην οικονομία της Αγγλίας αλλά και των υπόλοιπων κρατών της ΕΕ καθώς πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις παγκοσμίως.

Είναι πολύ ενθαρρυντικό το ότι η πρέσβειρα του Ηνωμένου Βασιλείου στην χώρα μας κ. Kate Smith, στάθηκε βέβαιη και αισιόδοξη παρά την μετάβαση αυτή. Η Αγγλία τόνισε, θα εξακολουθεί να συνεργάζεται τόσο με την Ελλάδα – με την οποία διατηρεί και ισχυρούς δεσμούς στον ναυτιλιακό τομέα- όσο και με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ. Πολλές ελληνικές Ν.Ε εδρεύουν στο Λονδίνο αλλά και το αντίστροφο , πράγμα που καθιστά σαφές πως είναι καίρια η διαφύλαξη των εκατέρωθεν συμφερόντων.

Η επόμενη μέρα

Η εξέλιξη πάντοτε επιφέρει αλλαγές ειδικότερα σε ένα επιχειρηματικό πεδίο υψηλού κινδύνου και μεταβλητότητας. Μία καινοτομία μπορεί σε μερικά χρόνια να είναι το 3D printing των ανταλλακτικών για πλοία , ενώ μία δεύτερη για πολλούς εργαζομένους αρνητική η δημιουργία πλατφόρμας ναυλωτών που θα καταργήσει το επάγγελμα των brokers.

Να επισημανθεί ότι οι τράπεζες παραμένουν ανενεργές, κάτι που πρέπει να λάβει τέλος. Κι αυτό γιατί το time game που έδινε την ευελιξία ,αν το δάνειο καθυστερούσε να αποπληρωθεί , να περιμένουν οι τράπεζες τους πλοιοκτήτες σε περιόδους ύφεσης , άμα τη καλή πίστη, έληξε λόγω αυστηρής νομοθεσίας. Χρειάζεται λοιπόν να επανέλθει το πιστωτικό σύστημα στην αγορά , απλώς με διαφορετικό προφίλ.

Τι ελληνικές Ν.Ε συμφέρει να εξάγουν τεχνογνωσία και να διεκδικούν συνεργασίες ή ακόμη καλύτερα να βγουν μαζί στον παγκόσμιο στίβο , υπό ένα σύγχρονο καταστατικό συμπλοιοκτησίας που θα τις κάνει περισσότερο ανταγωνιστικές.

Από όλα όσα ειπώθηκαν από ηχηρά ονόματα που κλήθηκαν ως ομιλητές, θα κρατήσω τα λόγια ενός επιτυχημένου στην Μ. Βρετανία  Έλληνα Νομικού

«Το πλεονέκτημα της ελληνικής ναυτιλίας είναι οι άνθρωποι της».   

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s